Thursday 3 January 2013

Kuih Cucur Jawa

Assalamualaikum.....

03 Januari 2013. Petang yang kehujanan membasahi bumi. Cuaca gelap menjadikan suasana suram muram bagai. Dah lah duduk keseorangan di ofis petang ni, perasaan forever alone tiba-tiba menerjah ke sanubari yang luhur ini. Wah ! ayat bukan main lagi. haha.. okay< abaikan..

Dalam pada duduk keseorangan termenung tak ada kerja nak buat ni, tiba-tiba kepala hotak aku terimbau pada kuih cucur jawa yang officemate aku belikan tempoh hari.. baru tersedar yang sebenarnya kuih tu sedap kalu time lapar tengah hujan macam ni haa. ( apa punya manusia laa makan empat hari yang lepas baru terasa sedapnya ! -_-" ). Jadi, secara tiba-tiba jugak aku rasa nak makan lagi ( nampak tak banyak ketibatibaan di situuuu ? ). Aku pun mula lah misi menggoogle resepi kuih cucur jawa ni. Tak tahu rope kuih tu ? hah, meh sini nak tunjuk meh !


sumber gambar : google !

Tudiaaaaaaa kuih cucur jawa, ada orang panggil cucur tepung beras sebab masak guna tepung beras, ada jugak yang panggil cucur topi sebab nampak macam topi, gelembung kat atas. haha.

Jadi, mengikut perkiraan hati nurani aku ni, malam nanti kalau rajin nak la jugak try buat. Nak tengok jadi topi ke helmet ke pashmina keeeeee ? Muahahaha ! Sebelum aku cuba, boleh lah kalau korang nak cuba dulu pun. Sedap tau tak ?! Dengan ini aku sertakan resepi kuih cucur jawa ni.


RESEPI CUCUR JAWA

BAHAN-BAHAN:
1) 1 cawan tepung gandum*
2) 1 cawan tepung beras*
3) 3/4 cawan gula merah*
4) 1/4 cawan gula pasir*
1) 1 cawan air kosong

CARA-CARANYA:
1) Masukkan semua bahan yang bertanda * ke dalam mangkuk.
2) Masukkan air sikit demi sedikit ke dalam mangkuk tadi sambil kacau. Jangan biarkan tepung berketul-ketul.
3) Lepas dah habis kacau, simpan dalam peti ais selama lebih kurang 6 jam. (lagi lama peram, lagi sedap rasanya)
4) Lepas itu bolehlah goreng dan makan dengan enaknya!


Oh ! Sungguh senang bukan ? Bahan-bahan pun sempoi habis. Jom lah try buat. Selamat mencuba. 

Kbhai ! 





No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda yang membina atau tak membina nye pun adoi kat sini yer.. peaceee ! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...