Sunday 26 February 2012

Menguap !

Huh ! apa kes lah hari ni aku dengan banyak kali nya menguap...nak kata tak cukup tidur,pukul 9.00 malam dah start mimpi berlari-lari ditepian pantai ngan pujaan hati..
Dalam keadaan boring-boring takde keje nak buat,aku pun membuat keputusan untuk mencari sedikit fakta mengenai menguap ni...

Baiklah,menguap dari segi bahasa ialah refleks penyedutan udara secara serentak, diikuti dengan pengeluaran nafas. Ia lazimnya dikaitkan dengan kepenatan, stress, overwork, kurang rangsangan dan kebosanan.
Ada jugak yang cakap menguap ni disebabkan tak cukup oxygen dalam badan...Wallahualam.. :)

Selalu je aku tengok orang menguap tak tutup mulut..eeeww..jelikk ! haha..sorry..tapi betul, tak elok kalau menguap tak tutup mulut..tu orang panggil takde adab ! =)


ADAB MENGUAP

1)  Menutup mulut ~

Diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Said Al-Khudri r.a, katanya : telah bersabda Rasulullah  S.A.W yng bermaksud : " Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangannya pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka)."

2)  Jangan mengeluarkan suara ketika menguap ~

Diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Said Al-Khudri r.a , katanya : Telah bersbda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : "Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bersin, dan membenci orang-orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu menguap, jangan sampai berbunyi haaa haaa..kerana demikian itu daripada syaitan yang mentertawakan kamu."

Wallahualam ~

Selamat menguap dengan penuh adat ! peace~


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen anda yang membina atau tak membina nye pun adoi kat sini yer.. peaceee ! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...